Voorraad: (relatief) gezonde snack die jarenlang houdbaar is

Mijn zoontje kreeg deze week op school les over de verschillende soorten granen die er zijn, hun kenmerken en waar ze oa in verwerkt worden.
En passant werd ook maïs hierbij behandeld (hoewel het niet echt een graan is).

Mijn zoontje wilde nadien, toen hij thuis was, graag weten waar maïs dan wel niet in verwerkt werd. Nou, in cornflakes bijvoorbeeld. Maar maïs is ook het hoofdbestanddeel van popcorn.
Oh, toen was zijn interesse geweckt! Tja, popcorn is nu eenmaal wel erg lekker.

“Maar mama, hoe wordt popcorn dan gemaakt?”
Tja, dat is eigenlijk heel simpel. Je doet een beetje olie in een pan, strooit er wat maïskorrels in en verhit het tot de maïs in je pan explodeert en veranderd in popcorn…
Exploderen…. Jongetje… de interesse was gewekt! “Maar mama, hoe gaat dat exploderen dan?”

Ik bedacht me toen dat ik nog ergens een zakje popcornmaïs had liggen. En ja hoor, achterin de kast, verscholen achter behoorlijk wat andere zakjes met peulvruchten en diverse soorten zelfgedroogde groenten, vond ik het bewuste zakje. THT was 06-2012…

popcorn

Ach, een experiment kan ik er wel aan wagen, toch?
Dus, (verse) olie in een pan, handje popcorn maïs erin, glazen deksel erop (want anders is het niet leuk), gasformuis voluit en wachten maar.

Het duurde niet lang en toen begonnen de eerste maïskorrels te ontploffen.
Mijn zoontje vond het prachtig!
“Nu zònder deksel mama!”
Dus, even deksel van de pan: de popcorn vliegt de hele keuken door! Zoontje heeft een lol voor drie en mama doet gauw het deksel er weer op.

Zoontje wil ook graag even proeven.
Lekker mama! Ik proef het ook maar even. Tja, 5 jaar over datum is best veel. Maar de popcorn smaakt precies zoals hij hoort te smaken. Lekker, knapperig, geen bijsmaak. Gewoon goed!
Ik heb daarop maar even de bus met poedersuiker erbij gepakt en de popcorn van een lekkere zoete laag voorzien. We hebben samen heerlijk gesmuld en de volgende dag weer een lading gemaakt.

Dus, mocht je een lekkere snack op voorraad willen hebben die meerdere jaren na de THT nog steeds goed te genieten is: sla popcorn maïs en poedersuiker in. Het kost nagenoeg niets en is bijzonder lang houdbaar!
Zo heb je altijd wat lekkers in je voorraad.

Geef een reactie

